Amit mindenkinek tudnia kéne a szülés utáni depresszió kezeléséről 1.

Az első szülés után hónapokig csak tátogtam, mint a partra vetett hal, hogy ezt nekem soha, senki nem mondta előre. És ki akarok szállni. És nem ér a nevem. És szó se volt róla, hogy napokig ki se bírok majd kelni az ágyból. Vagy, hogy simán elsírom magam a tévé előtt, mert Dumbónak nagy a füle.

Sőt, azt sem, hogy olyan egyedül leszek, mint még soha azelőtt. Hogy nem bírom vezetni a háztartást, hogy értéktelennek és csúnyának érzem majd magam hosszú heteken át. De arra se készített fel senki, hogy folyton rossz anyának fogom magam érezni annak ellenére, hogy mindent megteszek a babáért, amit csak tudok.

Aztán halványan derengni kezdtek nosztalgikus pszichológusi tanulmányaim. Eszembe jutott néhány jó kis elmélet. Rákerestem néhány remek cikkre. Előkerestem a régi tankönyveket, vettem pár újat. És diagnosztizáltam magam.

Hoppá, ez csak egy mezei szülés utáni depresszió. Van ilyen mindenkinek, nem kell szégyellni. Nem én vagyok a kretén, hurrá. Egy éven belül elmúlik magától is, de fel is lehet gyorsítani.

Az a fajta vagyok, aki nem bírja a szenvedést. (Ne kérdezd, hogy bírtam négyszer szülni. Négyszer – fájdalomcsillapítás nélkül. Ne, inkább nem akarok róla beszélni.) Szóval elhatároztam, hogy nem fogom kivárni az egy évet, hanem inkább felgyorsítom a dolgokat.

Most, több részes cikksorozatban mutatok be neked különböző szakértői tanácsokat, amik segítségével te is lerövidítheted magadnak ezt az egy évet. Ne szenvedj, ha nem muszáj. Kezdjük rögtön a mozgással.


Dobner Kamilla, Kanga-tréner

web: https://www.facebook.com/kangatrainingkamilla/

Két kislány anyukája (most 3 és 1 évesek). Kamilla mindig is nagyon szeretett mozogni, sokféle sportot kipróbált, végül a karate lett az, ami a legjobban megragadta. Ahogy egyre nagyobb jártasságot szerzett a sportolás világában, egyre inkább az foglalkoztatta, hogyan tehető a sportolás életformává, mely mindenki számára beépíthető az életbe. Várandósága alatt próbált még tudatosabban sportolni, így találta meg a Kangatraininget, és vált trénerré. Az elmúlt időszakban saját testi-lelki jóléte és a hozzá járó édesanyák visszajelzései megerősítették abban, hogy nagyon jó utat választott.

 

A mozgás és a sport természetes és szükséges kell, hogy legyen minden kismamának

Szülés után minden megváltozik. Így van ez a testünkkel is. Mára már megdőlt az a szemlélet, hogy a kismamáknak és az édesanyáknak főként pihenni kell, a testedzést az esetek döntő többségében lehet, sőt ajánlott végezni végig a várandósság alatt és utána, a kisgyermek mellett.

Nagyon fontos azonban ebben az időszakban, hogy tudjuk, a testünk megváltozik – alkalmazkodik a szülés és a szoptatás elősegítéséhez –, és ezt a változást figyelembe véve kell megkezdenünk az edzést. A szülés utáni időszak elsődleges szempontja a regenerálódás kell, hogy legyen, ezért olyan sportot érdemes választani, ahol kiemelt szerepet kap a has-, a hát- és a gátizomzat regenerációja, erősítése.

Figyelembe kell vennünk a hormonális változásokat is, melyek még a szülést követő időszakban is fokozottan befolyásolják szervezetünket.

 

A mozgás hatalmas előnyei:

  • ez az egyik legtermészetesebb igénye az emberi szervezetnek
  • igen jó hatással van a szülés körüli problémákra is: fokozza a vérkeringést, az anyagcserét, endorfint szabadít fel, mely bizonyítottan segít a szülés utáni szomorúsággal és a depresszióval való együttélésben is
  • ezen kívül segít megtörni a monotonitást, mely a baba gondozása során sokszor megviseli az édesanyákat
  • ha pedig olyan mozgásformát választunk, amit más édesanyákkal együtt végezhetünk, akkor megtapasztalhatjuk a közösség erejét, megoszthatjuk problémáikat, láthatjuk, hogy egy hajóban evezünk másokkal, és ez segít elkerülni az elszigetelődést
  • emellett pedig borzasztó fontos tanulás, hogy magunkra, a saját egészségünkre is szánunk időt és energiát
  • amivel tulajdonképpen megalapozzuk, hogy gyermekünk egy testileg-lelkileg egészséges édesanyával nőjön fel
  • illetve már baba korától ahhoz szokik hozzá, hogy természetes és szükséges időt szakítanunk a mozgásra.

Ha eljársz kangatréningre, jó fej anyukákkal találkozhatsz

A Kangatraining Európa elsőszámú regenerációs tornája, mely szerte a világon rengeteg édesanyának és babának biztosítja az örömteli, egészséges együttmozgás örömét. A mozgásanyagot szülész-nőgyógyász, gyermekorvos, védőnő, hordozási tanácsadó és gyógytornász szakemberek alkották meg, és folyamatosan fejlődik azóta is az új kutatások tükrében.

Az edzéseket már 6-12 héttel a szülés után el lehet kezdeni, melyeken a legfontosabb cél a hasizom, gátizomzat regenerációja, a hátizom erősítése, e mellett a nők számára fontos izomcsoportok edzése, nyújtása valósul meg, a mozgásanyagot táncok színesítik.

Ha a mozgás mellett kedved támad beszélni is róla, én állok elébe >> jelenkezz az Anya Mentor Programra